Prevodovka

Potrebujete poradiť?

Napíšte nám, pomôžeme a poradíme s výberom LPG.

Prevodovky – odborný servis manuálnych aj automatických typov

V LPG Servis Pezinok zabezpečujeme servis a opravu prevodoviek v spolupráci s našou overenou zmluvnou firmou.

Automatické prevodovky – prevencia je základ

Pri automatických prevodovkách je veľmi dôležitá pravidelná výmena oleja a filtra. Olej v prevodovke starne, zachytáva jemné kovové nečistoty a postupne stráca svoje vlastnosti. Ich hromadenie môže viesť k vážnemu poškodeniu prevodovky.

Typické príznaky problémov:

  • prevodovka radí oneskorene alebo trhane

  • auto sa pohne dopredu, ale cúvanie nefunguje

  • motor sa rozbieha, ale rýchlosť nerastie (preklzovanie)

  • kolísanie otáčok pri jazde

Ak sa objavia tieto príznaky, často už býva neskoro na jednoduchý zásah. Preto je preventívna výmena oleja podstatne lacnejšia ako oprava.

Manuálne prevodovky – ako predĺžiť ich životnosť

Aj keď manuálne prevodovky bývajú mechanicky jednoduchšie a lacnejšie na opravu, ich nesprávne používanie vedie k predčasnému opotrebovaniu.

6 rád pre dlhšiu životnosť:

  • Neopierajte si ruku o radiacu páku počas jazdy

  • Nechávajte nohu mimo spojkového pedála, ak ho nepotrebujete

  • Nestojať na spojke počas čakania na semafore

  • Nepoužívajte spojku ako zarážku do kopca – použite ručnú brzdu

  • Vyhýbajte sa prudkému zrýchleniu pri nízkych otáčkach

  • Spojku pri radení uvoľňujte svižne, nie pomaly

Najčastejšie poruchy a príznaky problémov manuálnej prevodovky

1. Hluk alebo problémy spojkového systému
– Hluk pri voľnobehu alebo radení (najmä 5. rýchlosť)
– Samovoľné pohyby vozidla po zošliapnutí spojky
– Ťažkosti pri zaradení rýchlostného stupňa
Najčastejšou príčinou býva poškodené ložisko alebo opotrebený obal hnacieho hriadeľa, často kvôli nedostatočnému mazaniu.

2. Hlučnosť pri 5. rýchlosti
– Poškodené zuby na hriadeli kvôli rozpadnutému ložisku
– Pokračovanie v jazde môže spôsobiť úplné zničenie prevodovky

3. Hluk pri 4. a 6. rýchlosti
– Opotrebované alebo zlomené ozubené kolesá
– Dôvodom môže byť únava materiálu alebo výrobná chyba

4. Vozidlo ide iba na 1. a 2. prevodový stupeň
– Prasknutý hnaný hriadeľ medzi 1. a 4. prevodovým stupňom
– Najčastejšie dôsledok výrobnej chyby

5. Hluk pri zatáčaní alebo pri nízkej rýchlosti
– Možná príčina: uvoľnené kovové spony v prevodovke

Ďalšie možné závady:
– poškodené drážkovanie hnacieho hriadeľa
– poškodenie lamiel spojky