Systémy

Potrebujete poradiť?

Napíšte nám, pomôžeme a poradíme s výberom LPG.

Podtlakový systém pre motory so vstrekovaním benzínu a katalyzátorom

Funkcia tohto systému je podobná ako pri karburátorových motoroch až po reduktor. Rozdiel spočíva v tom, že reguláciu zmesi neovláda mechanický systém, ale riadiaca jednotka LPG, ktorá využíva dáta zo snímačov ako lambda sonda či TPS (snímač polohy škrtiacej klapky). Množstvo plynu dodávaného do motora reguluje krokový motorček, ktorý podľa potreby otvára alebo zatvára prívod plynu. Benzínové vstrekovače sú pri jazde na LPG elektronicky odpojené, čím sa eliminuje dodávka benzínu.

Paralelný systém vstrekovania plynu

Tento typ vstrekovania plynu patrí medzi staršie technológie. Do reduktora funguje podobne ako predchádzajúce systémy, no po reduktore sa mení jeho princíp. Na rozdiel od podtlakového systému, kde sa plyn nasáva do sania, paralelný systém pracuje na pretlakovom princípe, pričom plyn je vstrekovaný priamo do sacieho potrubia. LPG prechádza reduktorom a následne smeruje do vstrekovačov, ktoré ho vstrekujú čo najbližšie k sacím ventilom. Dĺžku vstreku reguluje riadiaca jednotka LPG, ktorá vypočítava čas otvorenia plynového vstrekovača na základe údajov zo snímačov motora (lambda sonda, TPS a ďalšie). Aj pri tomto systéme je prívod benzínu elektronicky odpojený.

Sériový systém vstrekovania plynu

Sériový systém funguje podobne ako paralelný, avšak s jedným zásadným rozdielom – čas vstreku LPG sa nepočíta na základe údajov zo snímačov, ale z údajov riadiacej jednotky motora pre benzínové vstrekovače. Táto jednotka naďalej riadi tvorbu zmesi, pričom čas benzínového vstrekovania sa len prepočítava pre LPG systém. Vďaka tejto technológii zostáva presnosť dávkovania plynu zachovaná a systém je kompatibilný s takmer všetkými značkami LPG zariadení dostupnými na trhu. Aj tu je prívod benzínu elektronicky odpojený počas jazdy na plyn.

Vstrekovanie kvapalného plynu

Na rozdiel od ostatných LPG systémov, kde plyn vstupuje do motora v plynnom skupenstve, tento systém dodáva LPG v kvapalnej forme. LPG je čerpané priamo z nádrže pomocou čerpadla a cez regulátor tlaku smeruje do vstrekovačov bez potreby vyparovača. Tento systém ponúka vyšší výkon a nižšiu spotrebu v porovnaní s benzínom, no jeho slabinou je citlivosť na kvalitu paliva, čo obmedzuje jeho rozšírenie. Navyše, vyžaduje aj spätné vedenie LPG do nádrže, čím sa konštrukčne líši od bežných LPG systémov. Aj napriek výborným parametrom je dnes využívaný len minimálne.